Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 23

Emner: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    559

    Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Vi (min kone og jeg) overvejer at købe en ladcykel eller anhænger til børnene. Vi har været ude og prøve et par stykker, og er desværre ikke helt enige om hvilken det skal være. Så nu savner vi erfaringer fra folk som har brugt en af disse.
    Så fortæl om din Christianiacykel, Nihola, Sorte Jernhest, Winther Kangaroo, Triobike, Cargobike, Dolphin, Burley og dem jeg har glemt.
    kaare anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    pib anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    Awesome anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    DB Niks's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    1,089

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Jeg har kun erfaring med to af dem du nævner, nemlig Christiania og Sorte Jernhest. Her kommer lidt plusser og minusser.

    Chistiania:

    +++ Stort lad (kan tage både to unger + indkøb)

    - Svær at manøvrere
    - Meget tung


    Sorte Jernhest:

    + Nem at manøvrere (når man har lært at styre med baghjulet, men det tager kun 10 minutters tid)
    + Lidt lettere end Christiania (min oplevelse)

    --- Latterligt lille lad. Jeg kan have samme mængde indkøb på min bedstemorcykel.

    Jeg ville tage Christiania modellen. Udelukkende pga ladstørrelsen. Hvis den ikke er vigtig er det Jernhesten der er sagen.


    Mvh,
    Z
    All Criminals Are Bastards

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    ›Jeg har kun erfaring med to af dem du nævner, nemlig Christiania
    ›og Sorte Jernhest. Her kommer lidt plusser og minusser.

    ›Chistiania:

    ›+++ Stort lad (kan tage både to unger + indkøb)

    ›- Svær at manøvrere
    ›- Meget tung


    ›Sorte Jernhest:

    ›+ Nem at manøvrere (når man har lært at styre med baghjulet, men
    ›det tager kun 10 minutters tid)
    ›+ Lidt lettere end Christiania (min oplevelse)

    ›--- Latterligt lille lad. Jeg kan have samme mængde indkøb på min
    ›bedstemorcykel.

    ›Jeg ville tage Christiania modellen. Udelukkende pga
    ›ladstørrelsen. Hvis den ikke er vigtig er det Jernhesten der er
    ›sagen.


    ›Mvh,
    ›Z

    tjah, de ældre christianiacykler er godt tunge, mens de nye "letvægts"-modeller med 7 gear faktisk er ret letkørte. de koster så osse kassen. og man blir ikke ligefrem populær blandt sine medcyklister med en christianiacykel.

    anhænger vil jeg fraråde af sikkerhedshensyn. jeg kender ikke ulykkesstatistikkerne, men jeg vil mene der er en ret stor risiko for at højreesvingende bilister overser den. ikke noen betryggende tanke.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    517

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Winthers Kangaroo - med længder!

    I fald at den "kun" (eller mest) er til transport af ungerne er denne klart det bedste valg!

    Nihola'en er dum at reparere - Christiania-cyklen "sejler" (drejer du skarpt føles det nogen gange som om at man vælter), ligeledes kan de begge være en smule tunge.

    Kangaroos har et forholdsvis stort lasterum bagved sæderne, samt nakkestøtte og babysæder som xtratilbehør. Det er i denne model dine børn sidder bedst, samt er bedst beskyttede (husk hjelmen - også dig selv!)

    Er det en cykel du senere vil bruge som "trillebør" skal du tage Christianiamodellen (fra Bornholm :P), men som du nok ka læse ville jeg råde dig til at ta Winther's model.

    Anhængere.. La' vær' de er dumme :P
    Hvis I alligevel vil kigge efter dem bør et kriterie være at det er en med fast bund, dette fordi de er meget mere stabile end dem der ka klappes sammen. Dolphin'en har dette ved jeg, og mener osse at TREK laver en med det.. Ka ikk huske de andre lige på stående fod. - mener dog at Burley'en blev fremhævet i "Cykelisten" sidste år.

    Som en kuriøsitet ka jeg oplyse at Chr.cyklen (de gamle modeller ihvertfald - er ikke sikker på de nye) ikke må køre i langt de fleste EU-lande, da de har regler om bredden på cykler... *griner af EU*

    (øhh - er cykelsmed forresten - i fald dét sku være en kvaliet :P )
    Sidst redigeret af -PhantomBlot- : 21.06.06 kl. 09:15

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    237

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Kongecyklen over dem alle har de stående hos Normann på Østerbrogade - kan ikke lige huske mærket, men cyklen er gennemført blæret med lædersæder til ungerne, smuk lakering osv. Det geniale er at man kan spænde selve laddelen af og bruge cyklen som almindelig (liret/blæret) cykel...

    Prisen ligger vist omkring 17.000 kr, men den skal opleves, hvis man overvejer at indvestere i en ladcykel...

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    May 2004
    Indlæg
    242

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Du burde købe en bil, så generer du nemlig ikke almindelige cykelister særligt voldsomt. En ladcykel burde forbydes på cykelstier.

  9. De følgende 10 brugere er enige:

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    702

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    ›Kangaroos har et forholdsvis stort lasterum bagved sæderne, samt
    ›nakkestøtte og babysæder som xtratilbehør. Det er i denne model
    ›dine børn sidder bedst, samt er bedst beskyttede (husk hjelmen -
    ›også dig selv!)

    Det ville jeg nok selv synes er relativt vigtigt. Jeg synes det ser sindssygt ud med Christiania-cykler, hvor ungerne kravler frit rundt i kassen. En sidekollision ved hajtænder og de risikerer at ryge langt ud på kørebanen selv ved meget lave hastigheder.

    Generelt virker det på mig som om folk prioriterer "anvendelighed" voldsomt meget over deres børns sikkerhed, når de køber den slags cykler.
    Mvh,
    Bopa

  11. De følgende 5 brugere er enige:

  12. #8
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    559

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    ›Kongecyklen over dem alle har de stående hos Normann på
    ›Østerbrogade - kan ikke lige huske mærket, men cyklen er
    ›gennemført blæret med lædersæder til ungerne, smuk lakering osv.
    ›Det geniale er at man kan spænde selve laddelen af og bruge
    ›cyklen som almindelig (liret/blæret) cykel...

    ›Prisen ligger vist omkring 17.000 kr, men den skal
    ›opleves, hvis man overvejer at indvestere i en ladcykel...


    Det er nok den der hedder Triobike (som vi osse overvejer), se mere her: http://www.triobike.com/
    kaare anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    pib anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    Awesome anerkender niks som sideliniens nørdedeste kortnørd :-)
    DB Niks's Avatar

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,293

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Jeg endte med en anhænger. Af den simple grund at jeg selv skal cykle videre når børnene er sat af i børnehaven. Men jeg bor også på landet (Roskilde), hvor jeg ikke skal vælte rundt på alt for mange smalle cykelstier og mellem alt for mange lastbiler.

    Fast bund er et plus. Ikke et ultimatum. Ved en påkørselsulykke er de nok ikke meget bedre end en uden. Jeg valgte en uden fordi der skulle være plads til at den sammenklappet kunne smides ind bag i bilen (en Fiat Punto). Vældig praktisk hvis konen henter direkte fra arbejdet, uden at kunne nå hjem og skifte til cykel.

    Den anden store fordel ved anhængeren fremfor ladcykler, er prisen. Hvis man kigger sig lidt omkring, kan de fås for under 4-5000kr. Jeg har en fra ABC Kids, som importerer et Canadisk mærke (så vidt jeg husker). Desuden er anhængere mere letkørte. Man kan stoppe to børn plus det løse i uden at den bliver for alvor tungt at træde (selv i Roskilde hvor der er en del flere bakker end i Kbh.)

    Jeg har desuden købt et sæt forhjul til den. Så kan den bruges som en stor klapvogn når man når frem. Eller bare i hverdagen til alt muligt.

    Nå ja, en vigtig ting. Børnene skal kunne spændes fast! Uanset hvilken type og model du ender med. Børn som vælter rundt mens du cykler er ikke godt.

    Jeg købte her: http://www.abckids.dk/
    1993 - - - - - - - 2001 - 2003, 2004 - 2006(*), 2007 - 2009, 2010(*), 2011 - 2013(*) - - 2016(*), 2017 - 2019 - - 2022(*), 2023
    1995, 1997, 2004, 2009, 2012, 2015, 2016, 2017, 2023
    HM's Avatar

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    517

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Hmm...

    Den er godt nok smart (læs :trendy) den der TrioBike ting - men..

    Ud fra video'en synes jeg der er et par ting at tage med i sine overvejelser.

    1 :Er den så nem at skille ad som den (i øvrigt klippede :P) video viser.

    2 : Vintermorgener, hurtigbespænding, og skivebremser er ikke en fed kombination. Hjulet skal (som med alle andre typer bremser iøvrigt) sidde ret præcist for at klodserne ikke ska trække på skiverne. Det er mekaniske, ikke hydrauliske skivebremser (udmærket, men til knap 20k ? naaahh.. )

    3 :Er den skide praktisk den der "klapvogn" man står med til sidst, og hvor god er din siddestilling på selve cyklen, i adskilt tilstand? Da det er en alucykel skal man enten ud at ha et justerbart aheadset (frempind om man vil), medmindre den fåes i flere størrelser (syns jeg ikk jeg ku se), eller lære at leve med siddestillingen.

    Flot - det er den!

    ^^Endnu engang vil jeg foreslå Kænguru'en :)
    (uden at vide noget om det kunne jeg osse forestille mig at en evt. gensalgsværdi ville være noget højere på netop den model i fremtiden)

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    148

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Hep!

    Jeg endte også med en anhænger, af et skodmærke ved navn Taarnby. På nær tre punkteringer har den nu været vedligeholdelsesfri i tre år (!) på trods af daglig brug. Der har et lille udklappeligt forhjul, og så har man en vogn der er god til indkøb. Ungerne sidder spændt fast. Den er let at trække, selv med to unger og indkøb. Eneste minus er at ungerne sidder bag en, og at man derfor er paranoid over om højresvingende biler kunne finde på at klippe karossen. På den ande n side er den RET selvlysende, og kan jo udstyres med lygter i mørkeperioden. 2000,- fra ny. Et af de bedste køb jeg har gjort.
    Raptus

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    517

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Taarnby's anhængere er ret gode i forhold til prisen ja!

    Har man ene-børn (læs : ingen der ska arve gamle cykler) kan Taarnby's børnecykler osse med fordel købes til poderne. De har nok det største udvalg, samt de bedste priser. Hvorfor jeg siger det med arvinger er af den simple årsag at det kun er Winther's cykler jeg ville byde mine unger at skulle arve, da de bruger deres slagfaste pulverlakering.


    La os da lige vide hvad du finder ud af, mht. den anhænfger/ladcykel/hvad-ved-jeg?? ;)

  18. #13
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Hvorfor jeg siger det med arvinger er af den simple årsag at det kun er Winther's
    ›cykler jeg ville byde mine unger at skulle arve, da de bruger
    ›deres slagfaste pulverlakering.

    Ahhh.......... Winther har flyttet deres produktion til Vietnam, Incl lakering af stel !!!!!! det er de ABSOLUT ikke blevet bedre af...

    Mon ikke Batavus laver de bedste ( og sikkert også dyreste ) børnecykler på markedet ???
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar

  19. #14
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    517

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    ›Hvorfor jeg siger det med arvinger er af den simple årsag at det
    ›kun er Winther's
    ››cykler jeg ville byde mine unger at skulle arve, da de bruger
    ››deres slagfaste pulverlakering.

    ›Ahhh.......... Winther har flyttet deres produktion til Vietnam,
    ›Incl lakering af stel !!!!!! det er de ABSOLUT ikke blevet bedre
    ›af...

    ›Mon ikke Batavus laver de bedste ( og sikkert også dyreste )
    ›børnecykler på markedet ???

    D'oH - Det er faktisk rigtigt ja! Winther bruger ikke længere den pulverlak!

  20. #15
    Tilmeldingsdato
    Dec 2005
    Indlæg
    261

    Re: Gode råd om ladcykel / cykelanhænger

    Hvad med en MZ med sidevogn , den er billigere i indkøb og har den der trendy trabant 2 takts lyd.
    Eih bennek, eih blavek

  21. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Sinematisk råd!!
    By Ren_FC in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 25.03.07, 17:09
  2. Søger gode råd om køb af digitalkamera
    By Stan FT in forum Diverse
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 12.07.06, 17:49
  3. Cykelkøb - gode råd?
    By rous in forum Diverse
    Svar: 36
    Sidste Meddelelse: 21.06.06, 13:24
  4. 30 gode råd fra IT afdelingen FUN :)
    By Thunderstokke in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 08.01.04, 14:05

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •