Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
Er det ikke lidt hårdt sat op? Vi har f.eks. spillet en glimrende CL kampagne, hvor vi kun i meget få tilfælde er gået over til et 5 mandsforsvar.



Det tænker jeg umiddelbart, at der er flere svar på.
Det ene er ret oplagt, nemlig at vi i hvert fald inden jul ikke havde mandskabet til det pga skader i forsvaret. At man nu er skiftet handler udover lidt svigtende resultater nok også om, at man pludselig stod uden Meling, Falk, Lerager, Mattsson mfl i en række kampe, hvorfor et skifte gav mere mening.
En anden forklaring er, at den måde vi nu har spillet ude i Brøndby og i Silkeborg med 5 mands forsvarskæde, meget lidt boldbesiddelse og meget fokus på kontraspil er meget u-FCK'sk. Jeg støtter fuldt ud op om, at man gør det nu, hvor det hele afgøres, da kun 3 point tæller. Men jeg kan ikke se, at dette kan være en fremtidig spillestil. Det må stadig være en version af 433 og en mere offensiv og boldbesiddende spillestil, som man har som grundopstilling, og så må man lave lidt justeringer, så opstillingen bliver lidt mere solid. 343/523 er et fint alternativ at have i rygsækken, men det skal i mine øjne ikke blive grundformationen.

Jeg er for øvrigt ikke så sikker på, at vi kommer med 5-backkæden i dag med Jelert ude. Vi kommer nok til at spille med alle dørmændene i McKenna, vavro og Diks, men kan sagtens se os spille 433 med Diks på venstre back.
#1 Jo, det har fungeret godt i CL. Men netop det er også ganske påfaldende.
Der har vi stået dybere, og trods alt ikke skulle skabe en kamp som vi skal imod danske Superliga-hold, ligesom CL-holdende ikke har været lige så kloge på vores svagheder overfor omstillinger. Sidst men ikke mindst har vi fået mere plads i offensiven, så vi kunne spille mere simpelt i pasningsspillet, i stedet for at skulle åbne forsvar op med kombinationerne.

#2 Jeg er helt med på vi ikke har kunne sætte feks Clem ind på en 6’er, ligesom vi i perioder har været udfordrede på nogle forskellige pladser. Men det betyder ikke det er umuligt at omlægge taktikken, og forsøge at gribe efter nogle andre og mere simple værktøjer. (Som ikke behøver være den eksisterende opstilling 1:1). Har savnet nogle mere markante alternativer - i hvert fald i nogle kampe / perioder. Pt ser vi jo at det kan falde brugbart ud…

Zan