Side 32 af 207 FørsteFørste ... 22293031323334354282132 ... SidsteSidste
Viser resultater 466 til 480 af 3093

Emner: Den store "Det pisser mig af"-tråd - Arkiv

  1. #466
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Journalister der ikke kan stave. Primært samlet på ekstrabladet,
    ›hvor der sjovt nok ej heller er nogen kritisk sans, overfor
    ›hvilket lort man vælger at skrive om.

    ›Eksempel i fjerde linie
    http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=266694

    Ja, det er en typisk fejl i medierne, hvor man af og til får det indtryk, at korrektur og moral vurderes til at være lige betydningsløst.

    Nu vi er ved sproget kan det danske sprog (eller er det Dansk Sprognævn?) godt pisse mig af.

    Et eksempel:

    Bøjningen af ordet "lyve". Hvorfor hedder det: "Det er løgn, at han løj"? Hvad er formålet lige mellem at erstatte et g med et j, når det nu engang er samme betydning, man lægger i ordet? Hvorfor skal det være forkert, at skrive "Det er løjn", når det (i hvert fald i mit hoved) er den mest logiske stavemåde?

    Et andet eksempel:

    Ordene "café" og "camouflage". Ifølge Dansk Sprognævn har det første ord kun én rigtig stavemåde: café. Det er jeg sådan set tilfreds med, men hvor er logikken, når de så samtidig mener, at ordet "camouflage" også kan staves "kamuflage" - altså med en fordanskning af det oprindelige franske ord? Hvad ligger der lige til grund for, at det ene franske ord godt kan staves på dansk, når det andet ikke må? Hvorfor ikke bare være konsekvent og undgå forvirring?

    Og noget andet, som ikke er helt det samme, men som jeg kommer i tanker om nu: Afrikanske landes manglende hensyntagen til resten af verden, når de beslutter sig for at hedde noget andet end før.

    Hvorfor kunne Zaïre ikke bare blive ved med at hedde Zaïre? Og hvorfor skulle de absolut vælge et navn, som et andet land allerede havde taget?
    For nogle år siden blev Zaïre til Congo. Det var for så vidt fint nok, men desværre var der allerede i forvejen et land, der hed Republikken Congo, så det nye Congo besluttede at kalde sig Demokratisk Republik Congo! (Et uundgåeligt spørgsmål er så, om Republikken Congo er udemokratisk?)
    Nå...i et forsøg på at undgå forvirring har man så åbenbart besluttet også at kalde de to Congo-lande for henholdsvis Congo-Kinshasa og Congo-Brazzaville (vist nok efter de to hovedstæder, hvoraf den ene tidligere hed Léopoldville) - udover at de altså hedder hendholdsvis Republikken Congo og Demokratisk Republik Congo. Altså fire forskellige betegnelser på Congo-landende, og for at det ikke skal være løgn, er der i Angola (som grænser op til Demokratisk Republik Congo) hele to byer, der begge hedder Congo - og i Cameroun, som grænser op til Republikken Congo, er der også en by, der hedder Congo. Nåja...og så løber der en flod gennem de to Congo-lande. Den hedder såmænd også Congo...

    Hvad helvede var der egentlig galt med at hedde Zaïre??? Jeg tænker tit på det...

  2. #467
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    27

    Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    > Jeg hader folk der skriver "Svejts". Dét skulle takseres med en uge i gabestok.


    Må jeg i denne forbindelse indskyde, at folk der udtaler Belgien med 'd' - altså som "Beldjen" - skulle have skudt knæskallerne af...

    Øv dig på at udtale det med 'g' - især hvis du er fodboldkommentator - og kom ikke tilbage før du kan. Hvor svært kan det være!?
    "How can men possibly use sex to get what we want? Sex IS what we want!" - Dr. Frasier Crane

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #468
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Ordene "café" og "camouflage". Ifølge Dansk
    ›Sprognævn har det første ord kun én rigtig stavemåde: café. Det
    ›er jeg sådan set tilfreds med, men hvor er logikken, når de så
    ›samtidig mener, at ordet "camouflage" også kan staves
    ›"kamuflage" - altså med en fordanskning af det
    ›oprindelige franske ord? Hvad ligger der lige til grund for, at
    ›det ene franske ord godt kan staves på dansk, når det andet ikke
    ›må? Hvorfor ikke bare være konsekvent og undgå forvirring?

    Og hvem er det fjols der har fundet ud af at det er så svært at stave at roastbeef og mayonnaise godt må staves råstbøf og majonæse. Idiot! Enten så er man konsekvent og staver alt som det lyder, ligesom i Norge, eller også lærer man bare børn at stave. I Frankrig har man diktat en gang om ugen fra første klasse og der lærer alle børn at stave på et fornuftigt plan. Det er som om danskere har den indstilling at stavning er ligegyldigt, og at sproget bare er noget man har. I Frankrig er der en stolthed over sproget og det at kunne stave. Der er faktisk en årlig konkurrence i diktat i Frankrig, og finalen bliver vist direkte på TV. Så sidder hele familien Dupont hjemme og staver med. Se det er underholdning med et pædagogisk snit.
    Sidst redigeret af Mads740 : 17.10.04 kl. 00:10
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  5. #469
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Og hvem er det fjols der har fundet ud af at det er så svært at
    ›stave at roastbeef og mayonaisse godt må staves råstbøf og
    ›majonæse.

    Nu vi er ved det, så staves det faktisk "mayonnaise". Så det var åbenbart for svært for dig.

    mayonnaise (el. majonæse) sb., -n, -r.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  6. #470
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,559

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Så det var åbenbart for svært for dig.

    *Todi-bevægelser*

    ;-)

    J.

  7. #471
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ››Og hvem er det fjols der har fundet ud af at det er så svært at
    ››stave at roastbeef og mayonaisse godt må staves råstbøf og
    ››majonæse.

    ›Nu vi er ved det, så staves det faktisk
    ›"mayonnaise". Så det var åbenbart for svært for
    ›dig.

    mayonnaise (el. majonæse) sb., -n, -r.

    AAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGG GGGGHHHHHHHHHHHHH!

    Det pisser mig også af, at jeg er så dårlig til at læse korrektur. Jeg ved godt hvoran det staves, helt ærlig det gør jeg altså. Ej kom nu, det gør jeg altså. Jeg sværger, på spejderære!

    Jeg vil gå i seng og aldrig stå op efter denne ydmygende oplevelse.

    Men jeg kan altså godt stave, det kan jeg altså godt. Har lyst til at græde!
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  8. #472
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    Noget som er begyndt at irritere mig er TV-programmer, som tager en drejning, så formålet bliver at underholde værten mest muligt. Det kan fx. være boligprogrammer hvor Tina Bilsbo eller Anja Steensig går mere op i at snage i ejernes skuffer og køleskabe ("eeej de spiser meget brød her i Tyrkiet hva?") end at vise noget om selve huset. Men det kunne også være drengerøve i 40-erne som laver bilprogrammer tilsyneladende mest for selv at få en sjov køretur i forskellige lækre øser ("uuuiii det er en drengedrøm der går i opfyldelse for mig nu").

    Latterligt.

  9. #473
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,414

    Re: Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Må jeg i denne forbindelse indskyde, at folk der udtaler Belgien
    ›med 'd' - altså som "Beldjen" - skulle have skudt
    ›knæskallerne af...

    Så vil jeg også have en petitesse med: folk der siger "v v v" når de skal nævne en webadresse. Vorld vide veb? Vorherrebevares! Har I prøvet at åbne http://vvv.google.com/??

    mvh,
    -smølle

  10. #474
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,559

    Vedr: Re: Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    Jeg kan ikke forklare det, men folk med håndfri mobiltelefoner - dvs. dem der render rundt med med mobilen som var det en mp3-afspiller - irriterer mig voldsomt!

    Hader at stå i Netto, eller sidde på et pizzeria og pludselig kæfter en eller anden bare op. Man tænker: "Hvem fanden snakker han/hun til?" og opdager så ledningen der går ned fra det ene øre.

    Er folk nu for dovne til at holde telefonen op for øret? Jeez!

    Mvh,

    J.

  11. #475
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,482

    Vedr: Re: Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Jeg kan ikke forklare det, men folk med håndfri mobiltelefoner -
    ›dvs. dem der render rundt med med mobilen som var det en
    ›mp3-afspiller - irriterer mig voldsomt!


    Jeg synes primært dette er irriterende fordi man ikke længere kan være sikker på hvem der er rablende vanvittige eller hvem der bare er med "på vognen" i mobiltelefoniens teknologiske kapløb.
    Hvis man i 1980'erne trådte ind i en bus og opdagede at der var en mand der sad og stirrede tomt ud i luften og talte højlydt, kunne man allerede dér vælge at sætte sig et andet sted. Nu er man nødt til at kigge godt efter om der er en ledning fra hans øre før man potentielt set udsætter sig for en belastende sædekammerat. Eller høre efter om det er Gud han taler med, selvfølgelig.
    Sløjfen den forpligter!
    Dingo's Avatar

  12. #476
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Vedr: Re: Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Jeg kan ikke forklare det, men folk med håndfri mobiltelefoner -
    ›dvs. dem der render rundt med med mobilen som var det en
    ›mp3-afspiller - irriterer mig voldsomt!

    ›Hader at stå i Netto, eller sidde på et pizzeria og pludselig
    ›kæfter en eller anden bare op. Man tænker: "Hvem fanden
    ›snakker han/hun til?" og opdager så ledningen der går ned
    ›fra det ene øre.

    ›Er folk nu for dovne til at holde telefonen op for øret? Jeez!

    ›Mvh,

    ›J.


    Det er så rigtigt, det der! For fanden hvor ser det tåbeligt ud, når en person kommer vadende på fortovet med begge hænder i jakkelommerne, mens han/hun taler tomt ud i luften foran sig.
    Jeg havde en længere periode, hvor jeg flere morgener om ugen kørte i bus med den samme gimpe af en møgkælling. Hver dag skulle hun sidde og tale i telefon med enten sin mor eller en veninde. Hun sad kraftedme med telefonen i hånden, men med ledningsapparaturet sat i, så hun ikke behøvede anstrenge sig med at holde telefonen op til øret, mens hun talte højt ud i luften som om, hun var den eneste i bussen!
    Jeg er sikker på, at hun havde to formål med sin opførsel:

    1) Bitche over kæresten og hans egoistiske fokus på økonomi, når hun havde brugt penge på nye støvler og sko, eller når de var uenige om et eller andet, hvilket de tit var. (Ja, jeg lyttede - kunne jo ikke slippe for at høre om det!)

    2) Vise alle i bussen, at hun var i besiddelse af dette fantastiske udstyr, som hun i sin hjernedøde verden havde besluttet sig for var så smart, at det gav hende status i forhold til alle os med anstændighed.

  13. #477
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,816

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    Det pisser mig vildt af, at HUR's køreplaner og Rejseplanen ikke passer sammen og er fuldt opdateret. Det er pisse irriterende både for folk der skal med bus og tog, men også for folk som mig som sidder og taster køreplanerne ind i en GIS-database.

  14. #478
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    816

    Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    I det hele taget pisser boligprogrammer i TV mig vildt af!! Dernæst reality-programmer....det gyser i mig når Flemse skal til at kommandere rundt med 10 håbefulde kvajpander....det er så uendelig fladpandet at selv De Fantastiske 5 bliver til den rene kvalitetsvare.
    "Impulser, det er noget kvinder får når de kører plasticken gennem revnen" - Henrik Rønsbo
    PeterMT's Avatar

  15. #479
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,220

    Re: Vedr: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    Dernæst reality-programmer....
    Oh yeahh!!!

    Intet er SÅ uinteressant som alle de der triste nulbonner, som får 8 X 45 minutter i den bedste sendetid.
    Hvad rager Yrsa badeværelse eller Børges sommerhus mig? - ikke en skid, men når de KUNNE have sendt gamle Clint Eastwoodfilm i stedet for, så bliver jeg vrissen.
    mvh.Anders
    FC København - du ved aldrig, hvad der sker i morgen

  16. #480
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,559

    Vedr: Re: Vedr: Sv: Den store "Det pisser mig af"-tråd vol. II

    ›Hvis man i 1980'erne trådte ind i en bus og opdagede at der var
    ›en mand der sad og stirrede tomt ud i luften og talte højlydt,
    ›kunne man allerede dér vælge at sætte sig et andet sted.

    Oh, det er minder mig om noget andet. Man kan sgu snart ikke sidde i et tog, uden at blive mere eller mindre antastet af diverse drankere / tiggere / gøglere / tosser / særlinge. Er landet ved at blive oversvømmet med den slags pak? Kæft hvor er jeg træt af den stemning, der opstår når sådan en freak kommer ind og skaber sig. Hvorfor skal de absolut genere andre? Kan de ikke bare passe sig selv som resten af kupéen?

    Jeg ved godt det er usympatisk at være på nakken af folk der er hårdt ramt, men dette er jo terapi-tråden, og de nævnte eksistenser har irriteret mig meget lang tid.

    Mvh,

    J.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 17
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 334
    Sidste Meddelelse: 10.03.11, 20:41
  2. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume 16
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 319
    Sidste Meddelelse: 16.06.10, 11:48
  3. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XV
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 363
    Sidste Meddelelse: 21.10.09, 08:46
  4. Den store "Det pisser mig af"-tråd volume XIII
    By Karsten CF1 in forum Diverse
    Svar: 303
    Sidste Meddelelse: 06.01.09, 18:38
  5. Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 06.10.04, 21:14

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •