Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 54

Emner: Hvad har du sidst set i teatret?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?



    Nu kører den godt nok kun denne weekend med, men den får repremiere til september, så skriv dig den bag øret!



    Thure Lindhart er intet mindre end fremragende!!!!
    En rigtig god forestilling med tryk på. Som altid bliver Gladsaxe Teaters store scene udnyttet til fulde. Havde det ikke været for Lindhart, havde forestillingen slet ikke været så levende og sjov som den er blevet. Han løfter virkelig forestillingen op på et andet niveau, og hans præstation er beundringsværdig!

    Peter Gantzler til gengæld, virker direkte fejlcastet i rollen som Hamlets onkel; han har ingen energi og det Shakespeare'ske sprog virker falsk og hult i hans mund, og det synes at volde ham besvær.
    Han kan dog ikke ødelægge en meget god oplevelse, som jeg klart vil anbefale - evt. som en tilgang til Shakespeare, der ikke behøver at være tør og kedelig.


    5 ud af 6 piber herfra!

    █__ █__ █__ █__ █__ █__


    Anmeldelser: http://www.gladsaxenyteater.dk/gnt-180/
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    I nærmeste fremtid skal jeg ind og se "The Next Connie Nielsen" alias den talentfulde dansk-amerikanske skuespillerinde Jane Pejtersen, der sammen med teatergruppen The Handcart Ensemble opfører: Euripides' Alcestis In a version by Ted Hughes
    Handcart Ensemble announces the New York premiere of Euripides' Alcestis in its triumphant adaptation by poet Ted Hughes. Written by Hughes in the final months of his life, its guilt-ridden, widower protagonist prompted comparisons to the death of Hughes's first wife, the poet Sylvia Plath. Whatever its biographical content, Hughes's version of Alcestis stands on its own as a meditation on life, death, sacrifice, and redemption and toured the United Kingdom in 2000 to widespread acclaim:
    "Wonderfully bold, punchy verse.... I challenge anyone not to be moved." - Benedict Nightingale, The Times

    "Hughes makes this a story of struggle and, finally, hope in which death is conquered not just by Heracles but by unswerving love.... [Hughes] heightens the conflict in several ways." -Michael Billington, The Guardian

    "...especially poignant and courageous.... Alcestis is a work that looks death in the eye without blinking." -Charles Spencer, The Daily Telegraph

    Alcestis will be staged in a boldly imaginative production by Handcart Ensemble, named among NYTheatre.com's People of the Year for 2006.
    Så skal jeg en tur til Danmark og overvære dette spændende stykke: Vågen af Tore Ørnsbo


    - der kan overværes på Teatret ved den Sorte Hest. Den særdeles talentfulde Christine Wolff har tidligere medvirket i bl.a. Grease. Tore Ørnsbo er nok mest kendt for sine (til tider prisbelønnede) digtsamlinger, så det skal blive spændende at se, hvad han kan levere som playwriter.
    Sidst redigeret af Don J. : 29.03.07 kl. 00:47

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    484

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    Var i lørdags i Betty Nansen Teateret for at se Shakespeares meget modificerede Købmanden (fra Venedig).

    Meget sjovt stykke, med bl.a. Nicolas Bro, der som altid levere et fantastisk skuespil :)
    Plastique®

  4. De følgende 10 brugere er enige:

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?



    Thermopylæ af H.C. Branner på Stærekassen.
    Mia Lyhne, Mads Knarreborg (bill.), Kirsten Olesen, Stig Hoffmeyer, Benedikte Hansen m.fl.

    Teksten er ualmindelig svær at arbejde med, da den er meget filosofisk teoretisk; humanisme, opdragelse, det fri valg.
    Det er egentlig en rigtig interessant diskussion (kan man have for meget frihed og kærlighed i sin opdragelse, og kan man frigøre sig fra sig selv og sine idealer?), men den enormt svær at "sætte krop på" - at gøre levende.
    Konflikten bliver derfor meget stilstående og udvilker sig ikke, selvom spillerne gør hvad de kan (og det er ikke så lidt) for at løfte opgaven.

    Desværre bliver forestillingen aldrig rigtig helt vedkommende - tværtimod er den ret ufarlig, selvom der ligger mange meget interessante filosofiske aspekter i den, der er ligeså gældende og aktuelle i dag, som da stykket blev skrevet for 50 år siden.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    Thermopylæ af H.C. Branner på
    ›Stærekassen.
    Mia Lyhne, Mads Knarreborg (bill.), Kirsten Olesen, Stig
    ›Hoffmeyer, Benedikte Hansen m.fl.


    Jeg er ganske enig i, at diskussionen er spændende, og teksten har nogle virkelige guldkorn, men gaaab hvor bliver det aldrig vedkommende, og det er jo synd og skam. Skuespillerne karikerer deres figurer i en grad så de virker flade og uden dybde, og kun til allersidst arbejdes der ud ad andre dimensioner.

    Derimod bør man gå ind og se PIS, der går på Takkelloftets scene i øjeblikket og derefter går på turné. Suverænt skuespil af de fem mænd, der glider ind og ud af den ene fortælling efter den anden taget ud af livet som mand. Suverænt skuespil og en suveræn tekst. Grinagtig og rørende og vedkommende. Gå ind og se den.


  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?



    Don Juan på Betty Nansen.
    - en komisk tragedie i to akter

    Stykket har ikke fået sprudlende anmeldelser, og en ven der havde været inde og se stykket, havde sagt at jeg ikke skulle skrue forventningerne alt for højt op.
    Således opmuntret satte jeg mig halvsyg og småfrysende til rette i salen på Frederiksberg Allé.

    Efter de første 20-25 minutter var mit humør dalet betragteligt.
    Det var en af de værste begyndelser på et teaterstykke jeg meget længe har set. Rodet, uvedkommedne, forvirrende, uklart. Der var slet ingen ansats - ingen præsentation af plottet.
    Jeg skal dog skynde mig at sige, at det heldigvis blev rigtig meget bedre!

    Jeg var i den heldige situation, at jeg for et lille års tiden siden så en opsætning af Mozarts Don Juan på Det Kgl., så både libretto og musik stod forholdsvis præsent i min hukommelse (godt hjulpet på vej af en indspilning, der er blevet lyttet en del til). Det har helt sikkert været til min fordel, da Betty Nansens opsætning tilsyneladende har taget udgangspunkt i operaen, og fulgt opbygningen ret slavisk. Dermed havde jeg en del referencepunkter, der gjorde forestillingen mere interessant.
    Historien er nu også ret interessant i sig selv: Don Juan arbejder sig igennem større dele af Europas (er det derfor Caroline Hendersons Donna Elvira taler svensk? Eller er det bare fordi hun kan?) kvindelige befolkning, assisteret af sin tro tjener, Leporello (Al Agami). Men all good things must come to an end, og således også Don Juans erobringstogt. Flere og flere mennesker vil hævne sig på Don Juan, og Leporello står også af, og vil ikke længere hjælpe ham.


    Rapperen Zaki - der ikke er skuespiller - har titelrollen som Don Juan, og gør det udmærket, men det er især samspillet med Al Agami, der bliver bedre og bedre for hver gang man ser ham på en teaterscene, der udmærker sig. Sammen er de rigtig morsomme, omend det nok er Agami der skal have mest kredit for dét.
    Derudover er både Caroline Henderson og Joachim Knop overraskende gode. Jeg har haft det lidt svært med dem begge (især Knop), men de viser at de besidder virkeligt gode komiske talenter. Hendersons flæbende Donna Elvira starter som lettere anstrengende, men bliver rigtig rigtig morsom som stykket skrider frem - hun rammer virkelig plet med sin fortolkning! Knops overspillede Don Ottavio virker også rigtig fin og selvironisk, og bliver ligeledes ganske morsom. Til gengæld er Kaya Brüel fuldstændig fejlcastet som Don Ottavios hustru Donna Anna. Hun er slet ikke på Knops komiske niveau, og at lade hende forsøge sig med lidt wanna-be opera er en slem fejl! Knop kan, hun kan ikke.
    Ligeledes virker det meget mærkeligt at lade Blæs Bukki spille den lille rolle som Kommandanten, da han ved Gud ikke ejer skuespilstalent (at han er så rigeligt begavet på andre musikalske fronter redder ham desværre ikke her, som det gjorde i Gynt). Endnu en klar castingfejl.
    Til gengæld er Laus Høybyes Masetto rigtig godt ramt, og han tilfører rollen en charmerende naivitet, ligesom Szhirley udfylder rollen som hans forlovede tøjte Zalina rigtig godt.

    Alt i alt overvinder stykket den svage start, og bliver trods uspændende musik (Zalina og Masettos duet undtaget) og fejlcastings rigtig skæg, og formår at opstille det oprindelige moralske forfald i et vedkommende lys.
    En god forestilling, måske især den negative indgang taget i betragtning.

    Fire af seks piber!

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?



    FESTEN på Østre Gasværk

    Lad mig starte med at sige, at det er noget af det mest ligegyldige og talentløse teater jeg længe har set!
    Hvis du har set filmen behøver du ikke se teaterforestillingen.

    Når man beslutter sig for at overføre en film til teatret, må man formode at det er for at bringe noget nyt til festen. Den anden vej kan man have en formodning om at det er for at tjene penge, og udbrede vidunderet til mange flere menensker end de der har tid til at gå i teatret.
    Forestilligen følger filmen slavisk, næsten replik for replik. Det er så ikke for at tilføre Festen noget nyt på handlingsplanet, at man sætter den op som teaterstykke.
    Det er desværre heller ikke for at give nogle dygtige skuespillere muligheden for at komme med en ny fortolkning af karaktererne, da de alle (med undtagelse af Stine Stengade som søsteren Helene og Ole Thestrup som Onkel Leif, der begge er fremragende) spiller ganske horribelt!
    Jeg havde elelrs set frem til at se Ulf Pilgaard som den incestuøse fader, men der blev jeg grusomt skuffet! Han tager slet ikke karakteren på sig, tager den slet ikke ind - hvilket er gældende for størstedelen af præstationerne, så måske er det instruktionen den er helt gal med? - men forfalder til revy-spil, hvilket er helt helt fatalt for rollen og stykket.
    Endnu værre står det til med Nils P. Munk i rollen som Christian. Han holder rollen ud i armslængde, tager den slet slet ikke på dig, men falder i tråd med resten af holdet, og spiller den overstadig og hysterisk frisk-fyr agtigt. Og når rollen som Christian ikke er troværdig eller sympatisk, falder festen sammen.

    Om det er en god idé at lade Thomas Bo Larsen og Helle Dolleriis spille de samme roller som i filmen er jeg ikke sikker på, men de gør dét de kan, og får da også et par træk på publikums smilebånd som belønning, men som slle andre roller er de også hysteriske og overspillede, og slet ikke vedkommende!

    Når Festen på Østre Gasværk trods alt kan få to piber af mig, er det pga. dens fremragende oplæg.
    Har du ikke set filmen, så gør det!
    Har du ikke set teaterstykket, så lad være og se filmen i stedet.
    Det er en utilgiveligt ringe og intetsigende forestilling! Øv!

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    Jeg så Mammutteatrets opsætning af Festen for et par år siden (en opsætning, der synes være glemt i størstedelen af opskræppet om Ø. Gasværks forestilling). Jeg har ikke set Østre Gasværks udgave, men jeg husker Mammutteatrets "Festen" som ganske tro mod forlægget (Bo "hr." Hansen stod for scenografien) og ulig beskrivelserne af ØG's scenografi.

    Hvorimod jeg generelt er enig i, at teatret skal bidrage med noget andet og mere for at en sceneudgave har en eksistensberettigelse, så gav Mammutteatret i sin tid den intensitet og nærvær som godt skuespil live kan give; på trods af at den egentlig ikke tilføjede til teksten. Ensemblet bestod blandt andet af Lisbeth Lundqvist, Charlotte Munck, Sonja Richter, Nikolaj Cedergren, Carsten Bjørnlund (de to sidstnævnte har en stor stjerne i min bog for den fænomenale opsætning af Alle mennesker er dødelige) og naturligvis Jesper Langbjerg, der så vidt jeg husker fik en Reumert for netop sin portrætering af faderen.

    Så det er muligt at skabe vedkommende scenekunst over Festen.

  11. #9
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    ›Så det er muligt at skabe vedkommende scenekunst over Festen.
    Det er da dejligt at høre, omend det næsten gør mig endnu mere vred over de forspildte muligheder på Østre Gasværk.
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  12. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,627

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    ›Lad mig starte med at sige, at det er noget af det mest
    ›ligegyldige og talentløse teater jeg længe har set!
    ›Hvis du har set filmen behøver du ikke se teaterforestillingen.

    Stærkt uenig!

    Hvor filmen følger hovedpersonerne over hele dagen, så koncentrerer teaterstykket sig hovedsagligt omkring middagen. Her hører man jo den berømte tale, og så går løjerne ellers løs. Da filmen skulle være tro mod sit dogme-koncept, blev man ofte forstyret over det håndholdte kamera og uklare lyd. Her i i teaterstykket er fokus rettet mod skuespillet og den tragiske historie. Det fungerer langt bedre end filmen! Thomas Bo Larsen og Helle Dolleris spiller sine "gamle" roller fra filmen, og får virkelig meget ud af deres roller. Desuden spiller Ulf Pilgaard jo bare fantastisk.

    4 ud af 5 stjerner herfra!
    Det eneste minus er Trentemøllers musik. Intet nyt der, bare tracks fra hans plade.
    " Vi ser det som et relativt afslappet tiltag. Hvis du ikke engang vil det, som vi har bedt dem om at gøre, så er det vores konklusion, at så er du der nok af de forkerte årsager" - Citat: Dan Hammer

  13. #11
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    ›Hvor filmen følger hovedpersonerne over hele dagen, så
    ›koncentrerer teaterstykket sig hovedsagligt omkring middagen. Her
    ›hører man jo den berømte tale, og så går løjerne ellers løs.
    Tidsperspektivet er ikke forskelligt i hhv. film og teaterstykke. Begge dele starter med ankomst til hotellet og slutter med morgenmad næste morgen.
    ›Da filmen skulle være tro mod sit dogme-koncept, blev man ofte
    ›forstyret over det håndholdte kamera og uklare lyd. Her i i
    ›teaterstykket er fokus rettet mod skuespillet og den tragiske
    ›historie. Det fungerer langt bedre end filmen!
    Ja, hvis et håndholdt kamera forstyrrer dig, kan jeg godt forstå at det er rart at have en stationær scene at se på.
    At fokus skulle være på spillet og historien falder meget uheldigt ud. Spillet er hos stort set alle spillerne kejtet og distanceret, og ingen af dem tager deres rolle ind. Det bliver således kun en parodi på rollen de spiller, og det bliver slet ikke nærværende. Desuden virker spillet meget karikeret, hvilket i høj grad er med til at underkende historien som netop tragisk. Derimod bliver teaterstykkets udgave af historien alt for morsom, let og - igen -distanceret.
    ›Thomas Bo Larsen og Helle Dolleris spiller sine "gamle" roller fra
    ›filmen, og får virkelig meget ud af deres roller. Desuden spiller
    ›Ulf Pilgaard jo bare fantastisk.
    Meget uenig! Som jeg også skriver i mit oprindelige indlæg bliver Ulf Pilgaards Helge mere revy-komisk end oprigtig. Sørgeligt!
    ›4 ud af 5 stjerner herfra!
    Men det er da rart at høre at nogen har fået sig en god oplevelse! :-)
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  14. #12
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?


    hvad man ikke gør for sine forældre nu om stunder!

    Hvis nogen er i tvivl, så handler det om denne mand

    Læs evt. mere på hans hjemmeside

  15. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    508

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    http://www.tivoli.dk/composite-6469.htm

    Fabelagtig underholdning! Skal helt klart se det igen næste år.
    Sagde du Fede?

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    235

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?

    ›[img]http://www.kbht.dk/Emner/forestillinger/Gasvaerket/~/media/
    ›kbht/forestillinger%2007-08/Gasvaerket/Festen/festen_forestilsid
    ›e.ashx?db=master[/img]

    FESTEN på Østre Gasværk

    ›Lad mig starte med at sige, at det er noget af det mest
    ›ligegyldige og talentløse teater jeg længe har set!
    ›Hvis du har set filmen behøver du ikke se teaterforestillingen.

    ›Når man beslutter sig for at overføre en film til teatret, må man
    ›formode at det er for at bringe noget nyt til festen. Den anden
    ›vej kan man have en formodning om at det er for at tjene penge,
    ›og udbrede vidunderet til mange flere menensker end de der har
    ›tid til at gå i teatret.
    ›Forestilligen følger filmen slavisk, næsten replik for replik.
    ›Det er så ikke for at tilføre Festen noget nyt på
    ›handlingsplanet, at man sætter den op som teaterstykke.
    ›Det er desværre heller ikke for at give nogle dygtige
    ›skuespillere muligheden for at komme med en ny fortolkning af
    ›karaktererne, da de alle (med undtagelse af Stine Stengade som
    ›søsteren Helene og Ole Thestrup som Onkel Leif, der begge er
    ›fremragende) spiller ganske horribelt!
    ›Jeg havde elelrs set frem til at se Ulf Pilgaard som den
    ›incestuøse fader, men der blev jeg grusomt skuffet! Han tager
    ›slet ikke karakteren på sig, tager den slet ikke ind - hvilket er
    ›gældende for størstedelen af præstationerne, så måske er det
    ›instruktionen den er helt gal med? - men forfalder til revy-spil,
    ›hvilket er helt helt fatalt for rollen og stykket.
    ›Endnu værre står det til med Nils P. Munk i rollen som Christian.
    ›Han holder rollen ud i armslængde, tager den slet slet ikke på
    ›dig, men falder i tråd med resten af holdet, og spiller den
    ›overstadig og hysterisk frisk-fyr agtigt. Og når rollen som
    ›Christian ikke er troværdig eller sympatisk, falder festen
    ›sammen.

    ›Om det er en god idé at lade Thomas Bo Larsen og Helle Dolleriis
    ›spille de samme roller som i filmen er jeg ikke sikker på, men de
    ›gør dét de kan, og får da også et par træk på publikums smilebånd
    ›som belønning, men som slle andre roller er de også hysteriske og
    ›overspillede, og slet ikke vedkommende!

    ›Når Festen på Østre Gasværk trods alt kan få to piber af mig, er
    ›det pga. dens fremragende oplæg.
    ›Har du ikke set filmen, så gør det!
    ›Har du ikke set teaterstykket, så lad være og se filmen i stedet.
    ›Det er en utilgiveligt ringe og intetsigende forestilling! Øv!

    █__ █__ █__
    ›█__ █__ █__


    Jeg så det selvsamme stykke. Jeg har dog en lidt anden holdning til det. Jeg mener faktsik at Nils Munk gør det bedre end Ulrich Thomsen.. Det eneste jeg har en finger at sætte på er Al Agami, eller hvad han nu hedder.. Jeg har aldrig forstået den rolle. Heller ej i filmen..

    Og så forstår jeg ikke hvorfor moren får lov at blive siddende til sidst. Hun er da også skyldig
    Dansk Liga med 16. hold!

    Krohn-Dehli, Duncan, Randrup, Jallow, Vilfort, Faxe, Eggen beviser at BIF har, og altid har haft, DKs smukkeste hold

  18. #15
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    265

    Re: Hvad har du sidst set i teatret?



    Et drømmespil

    Jeg er normalt ikke den store teaterfan, men dette her er ganske godt. Meget underholdende, og skuespillerne spiller rigtig godt. Det opføres på Betty Nansen teater på Frederiksberg.

    Jeg er ikke så god til selv at vurdere, men følgende aviser har givet så mange stjerner:

    Jyllandsposten:
    █_█_█_█_█_█_

    Berlingske:
    █_█_█_█_█_█_

    Politiken:

    █_█_█_█_█_█_

    Se eventuelt mere her:
    http://www.kbht.dk/Emner/forestillin...oemmespil.aspx
    Og her: http://www.aok.dk/teater/et-droemmespil

    Og her kan man bestille billetter her: http://www.billetnet.dk/html/artist....T+DR%D8MMESPIL
    Kvist!

Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Hybrid View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvilken klasse-SKODfilm har du sidst set?
    By ~Prunier~ in forum Kultur
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 30.03.09, 01:56
  2. Hvilken udstilling har du sidst set?
    By Mads740 in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 27.02.08, 01:42
  3. Hvilken klassefilm har du sidst set?
    By Fellini in forum Kultur
    Svar: 59
    Sidste Meddelelse: 04.12.06, 14:51
  4. Hvilken film har du sidst set i biffen Vol. II...?
    By -Altid FC København- in forum Kultur
    Svar: 114
    Sidste Meddelelse: 22.05.06, 16:42
  5. Hvilken film har du sidst set i biffen?
    By martin_j in forum Kultur
    Svar: 103
    Sidste Meddelelse: 06.09.05, 14:53

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •